Vanhoille asemarakennuksille viriämässä uutta elämää – parempi asuttu asema kuin tykkänään tyhjä

Kunpa kaikille tyhjille asemarakennuksille, miksei myös muillekin asema-alueiden rakennuksille, löytyisi käyttöä. Näin rohkenee tulkita Etelä-Pohjanmaan maakuntamuseon museotoimenjohtaja Susanna Tyrväisen pohdintaa.

– Aika moni asemarakennuksista on siirtynyt yksityisomistukseen. Käyttötarkoituksen muutos muuttaa luonnollisesti asemamiljöön identiteettiä. Julkisesta tilasta tulee yksityinen, ja rakennuksiin saatetaan tehdä erilaisia muutoksia, vaihtaa väritystä ja vaikkapa poistaa elementtejä.

Tyrväinen tietää, että tällaisten rakennusten ostajat ovat juuri sellaisia, jotka arvostavat kulttuuriperintöä ja haluavat käyttää perinteisiä materiaaleja, tekniikoita ja työtapoja.

– On myös niin, että rakennukset säilyvät hyvässä kunnossa, kun ne ovat käytössä ja niitä hoidetaan ja ylläpidetään säännöllisesti. Näin ollen asuinkäyttöön ostetun asemarakennuksen säilymisen edellytykset ovat paremmat kuin tyhjillään olevien. Hylätyt rakennukset houkuttelevat mahdollisia kutsumattomia vieraita ja ilkivallantekijöitä.

Tyrväisellä on käsitys, että VR:llä - tai sen uusilla seuraajaorganisaatioilla - ei ole rahastoa, josta voi hakea avustusta rakennusten kunnostuksiin.

– Sen sijaan Museovirasto ja ely-keskus myöntävät avustuksia myös rautatierakennuksiin avustuskriteeriensä mukaisesti.

– Osa Suomen rautatierakennuksista on suojeltu valtakunnallisesti merkittävinä erillisellä sopimuksella, osa – miltei kaikki muut – on määritelty maakunnallisesti merkittäviksi. Näiden lisäksi on vielä paikallisesti merkittäviä kohteita. Asemarakennusten lisäksi on inventoitu joitakin vahtitupia.

Korjaustöitä varten ohjeita saatavilla

Sopimuksessa valtakunnallisesti merkittävien rautatieasema-alueiden säilyttämisestä ja suojelusta – sopimus on vuodelta 1998 – on Alavudelta ja Tuurista mukana kahdeksan rakennusta, ja niin ikään yhteensä kahdeksan rakennusta on mukana Ähtäristä Inhasta ja Myllymäeltä.

– Maakunnallisesti arvokkaana mainitaan Ähtäri, osana keskusta-aluetta.

Valtakunnallisesti merkittäviä rautatiekohteita pidetään toimialansa parhaiten säilyneinä esimerkkeinä. Valintaprosessia edelsi laaja selvitys- ja tutkimustyö, ja kohdeluettelon asiantuntijaviranomaisena toimi Museovirasto.

– Alueita ja niillä olevia rakennuksia pitää hoitaa siten, että alueen luonne säilyy eikä rakennusten kunto heikkene. Alueita voi käyttää tavanomaisesti, ja korjaus- ja muutostyöt tulee tehdä hyvän korjaustavan mukaisesti ja niin, että rakennusten ominaisluonne säilyy. Rautatierakennuksille on laadittu omat korjausohjeistukset, osoitteessa www.museovirasto.fi/fi/palvelut-ja-ohjeet/julkaisut/korjauskortit.

– Alueiden edelleen luovutus on mahdollista, mutta siinä tulee huomioida suojelutavoitteet, muistuttaa Tyrväinen.

Asemahallissa joogaa ja vaikka näyttelyitä

Yrittäjä Ari Haukka ylläpitää Tuurin junamajoitusta.

– Tontteineen kaikkineen omistan vanhan kaksoisvahtituvan, varsinaisen asemarakennuksen ja vanhan ulkorakennuksen sekä neljäntenä rakennuksena makasiinin.

– Pikku hiljaa remontteeraan vanhaa Tuurin asemaa. Pari huonetta olen saanut valmiiksi, ja muun muassa kylpyhuoneiden rakentamista aloittelen. Kesäisin olen tähän asti nukkunut siellä, mutta tämä kesä varmaan menee rempan teossa. Vanha odotussali on vastaanottotilana junamajoitusta varten.

Alkavalla viikolla aseman salissa alkavat myös joogatunnit, joita on muutaman kertaan viikossa.

– Iso aukea tila, jossa voi joogata tai esimerkiksi pitää näyttelyitä. Yritän pitää sitä salia entisessä mallissa.

– Kun saan kylpyhuoneen valmiiksi, se toimii myös majoituspalveluiden huollossa eli esimerkiksi lakanapyykkäyksessä.

Vanhaa asemarakennusta Haukka ei ole ajatellutkaan ottaa majoituskäyttöön.

– Jos siinä ryhtyisi majoitusta pitämään, pitäisi ryhtyä rakentamaan lisää vesipisteitä, ja sellainen vahingoittaisi rakennusta.

Haukan perhe asuu vanhassa kaksoisvahtituvassa, joka on lähimpänä valtatietä 18 oleva rakennus.

– Se on täysin moderni koti, ja sen remontteerasin ensimmäisenä.

Julkisen avun haku teettää lisätyönsä

Makasiinin katon töille Haukka sai ely-keskukselta 1 500 euroa.

– Siinä rakennuksessa oli vanha sementtitiilikatto, ja se piti korjata. Sen sain korjattua viime syksynä ja laitoin siihen huopakaton, mutta rahaa meni enemmän kuin 1 500 euroa.

– Museovirastolta asemaa varten kyselin avustusta, jotta voisin alkaa pikku hiljaa rakennusta maalaamaan, mutta ilmeisesti heillä oli jo jonossa parempia rahoituskohteita.

Hän pohtii, että julkiset avustukset kuulostavat ideoina hyviltä, mutta hakuprosessi kyllä teettää omat lisähommansa.

– Loppujen lopuksi saattaa saada 20 prosenttia jostakin isosta 20 000 euron kustannusarviosta, mutta se avustussumma teettää aika paljon lisää työtä ja tuo kontrollia.

– Alavudella Äijätorilla oli myynnissä 30 litraa pellavaöljymaalia, mutta eihän ely-keskus hyväksyisi, että minä käyn hakemassa tarvikkeita kirpputorilta, vaikka minä saan sen sieltä halvemmalla kuin muualta.

Alavuden asema koki 130 000 euron vauriot

Alavuden rautatieasema puolestaan koki kovia viime marraskuussa.

Palokunta taltutti tulipalon, mutta vaurioita ehti tulla.

– Ei siellä mitään ole tehty palon jälkeen, eli se on silleensä. Tuulettuu tällä hetkellä koko rakennus, kertoo kiinteistöt omistava sastamalalainen Mika Järvinen.

Asemalla tuolloin vuokralaisena asunut henkilö tuomittiin Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeudessa varomattomasta käsittelystä 40 päiväsakon rangaistuksen, joka hänen tuloillaan merkitsi 240 euroa. Tuomio on jo lainvoimainen.

Syyttäjän mukaan tuomittu henkilö oli ollut humalassa ja tupakoinut asemarakennuksen ullakolla, jossa on ollut runsaasti palavaa materiaalia. Tupakasta irronnut tulipää oli aiheuttanut ullakolla tulipalon, joka on tuhonnut asemarakennusta.

Järvinen on vaatinut vahingonkorvauksena museorakenteiden palauttamisesta alkuperäiseen kuntoon 130 000 euroa.

– Valtiokonttorin tai muun tahon kautta asia täytyy nyt laittaa eteenpäin. Summat ovat kaikki auki, paljonko lopulta tulee korvauksia, kertoo Järvinen.

– Jos ja kun rakennus saadaan korjattua, vuokrakäytössä se tulee olemaan. Vuokralainen siellä on ollut jo pari kuukautta, sillä eihän se toinen pääty sen enempää vahingoittunut.

Rakennuksesta vaurioitui niin sanottu pieni kesähuone, salin päädyssä yläkerrassa oleva.

– Tuli rajoittui pelkkään yläkertaan ja kattorakenteisiin.

Viimeksi Järvinen on käynyt Alavuden aseman alueella pari kuukautta sitten.

– Tarkoitus olisi tulla pikapuoliin tsiikaamaan vähän.

Reijo Heikkilä