Teemu Asunmaa ajaa loppuviikolla Liettuassa

Alavutelaisen Teemu Asunmaan osalta koronapandemian aiheuttama kilpailutauko päättyy tällä viikolla, kun rallin SM-sarjan kuninkuusluokan hallitseva Suomen mestari osallistuu perjantaina ja lauantaina Liettuassa ajettavaan Samsonas Ralliin.

Hänen edellinen kilpailunsa oli helmikuun viimeisenä viikonloppuna ajettu Joensuun SM-ralli.

Asunmaa Racing kertoo tiedotteessaan, että Teemu Asunmaa osallistuu Samsonas Ralliin nyt jo neljättä kertaa. Vuonna 2017 alavutelainen oli mukana vanhemmalla Subarulla, kun taas kahtena edellisenä vuonna alla oli Ford Fiesta N5. Tänä vuonna Asunmaa suuntaa Liettuaan ensimmäistä kertaa TGS Worldwide -tiimin Skodalla ja tänä vuonna käyttöön tulleella Fabia Rally2 Evo -mallilla. Hän kisaa sillä nyt ensimmäistä kertaa soralla.

Samsonas Rallin isäntänä toimii Martynas Samsonas, jolle Asunmaa on yhteistyökumppani. Se selittää osaltaan hänen osaltumisensa ralliin jo neljättä kertaa.

– Lisäksi tämä kisa on myös osunut aina hyvin aikatauluihin ja järjestelyt siellä toimivat hyvin, Asunmaa kehuu.

Näin pitkä tauko on Teemu Asunmaalle uutta.

– Ei ole tullut tälläistä taukoa aiemmin kyllä vastaan. Joka päivä ollaan kuitenkin oltu tavalla tai toisella rallin parissa tekemisissä. Vaikka treeniä on tietysti ajettu tauonkin aikana, rutiinin puute ehkä näkyy. Toivottavasti se rutiini löytyy taas nopeasti, hän toivoo.

Asunmaan osalta tulevan syksyn isoin juttu on syyskuussa Kouvolassa ja Seinäjoella ajettavat rallin SM-sarjan kaksi viimeistä osakilpailua. Tavoitteena on Suomen mestaruuden uusiminen. Talvikauden jälkeen hän on SM1-luokan pistejohdossa tasapistein Emil Lindholmin kanssa.

Koska Asunmaan luottokartturi Jani Salo on estynyt osallistumasta Samsonas Ralliin, nuotteja tulevassa kilpailussa lukee Topi Luhtinen. Ralliin on tulossa kuljettajia isäntämaan lisäksi Suomesta, Virosta, Venäjältä, Latviasta, Puolasta, Ukrainasta, Englannista, sekä Saksasta, joten kansainvälisyyttä riittää.

Rallin keskuspaikka sijaitsee Rokiskisin kaupungissa, Liettuan koillisosassa. Kaksipäiväinen kilpailu käynnistyy perjantaina ja avauspäivän ohjelmassa on viisi erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 47 kilometriä. Lauantain urakka pitää sisällään 11 erikoiskoetta yhteispituudeltaan 90 kilometriä. Yhteensä ek-kilometrejä kahdessa päivässä kertyy lähes 140.