Tilaajalle

”Rataosuudelle asetettu nopeusrajoituksia, ja puutavarajunien kulkuun tulee viivästyksiä” - Haapamäen-radan kehnoista kohdista onnettomuusuhkailmoitus

Seinäjoen ja Jyväskylän välisen rautatieliikenteen ajonopeuksia on nyt rajoitettu rataosuudella Jyväskylä–Petäjävesi.

Rajoituspäätöksiä on edeltänyt Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) onnettomuusuhkailmoitus kyseisen osuuden rataturvallisuudesta ja radan kunnosta.

– Tuolle rataosuudelle on asetettu nopeusrajoitus, ja veturivetoiset junat saavat ajaa enintään 50 kilometrin tuntinopeutta. Esimerkiksi raakapuujunien kulkuun tulee arviolta kymmenien minuuttien viivästys, junien aikatauluista riippuen, kertoo Väyläviraston turvallisuusjohtaja Heidi Niemimuukko.

– Moottorivaunuilla nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa.

Moottorivaunut tunnetaan myös kiskobusseina, jotka palvelevat henkilöliikennettä.

Viime kesänä, heinäkuun alkupäivinä, Jyväskylän Vesangalla suistui kuusi tavaravaunua kiskoilta.

Tyhjiä puutavaravaunuja kuljettanut veturi oli matkalla Keuruun suuntaan. Vesangan taajama sijaitsee noin kymmenen kilometriä Jyväskylästä Keuruuta ja Etelä-Pohjanmaata kohti.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan radan tukikerroksessa ja kiskotuksessa on puutteita, joiden takia radan kiskot voivat päästä liikkumaan sivuttaissuunnassa. Esimerkiksi kesän helteillä tai talven routa-aikaan juna voi Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan pahimmassa tapauksessa suistua kiskoilta.

– Tarkastamme nyt koko rataosan. Korjauskustannuksia ei näin ollen voi ennakoida etukäteen, toteaa Niemimuukko.

Hänen mukaansa Seinäjoki–Jyväskylä-rataosan peruskorjaustöille ei tällä hetkellä ole mitään varausta tulevien vuosien ratarakentamis- ja peruskorjaussuunnitelmissa.

– Radan kunto varmistetaan kunnossapidolla. Radan peruskorjausta ei ole suunnitelmissa.

Metsä Groupin kuljetuspäällikkö Marko Yläjärvi kertoi aikaisemmin tänä syksynä (Ilkka-Pohjalainen 26.9.), että puutavarajunat yhtiön Äänekosken tuotantolaitoksille kulkevat Etelä-Pohjanmaalta Seinäjoki–Haapamäki–Jyväskylä-reittiä, joka on sähköistämätön.

– Toistaiseksi emme ole kuulleet Väylävirastolta tai VR:ltä mahdollisista rajoituksista, hän kertoi tiistai-iltapäiväisen tilanteen.

– VR päättää, mitä reittiä puut kulkevat terminaalista tehtaalle, hän vastaa puolestaan tiedusteluun siitä, kuinka suuri yleinen paine, lähinnä ilmasto- ja ympäristökeskustelusta johtuva, on harkita puukuljetusten siirtämistä kyseiseltä osuudelta sähköratareitille Seinäjoki–Tampere–Jyväskylä.

Yläjärvi ei kerro tarkkoja summia, mitkä ovat rahtikustannusten erot dieseljuna-, sähköjuna- ja rekka-autokuljetusten kesken.

– Mutta mitä pidempi kuljetusmatka on, sitä todennäköisemmin rautatiekuljetus on edullisempi kuin puutavara-auto. Tarkkaa kilometrirajaa tähän ei ole, mutta käytännössä puhutaan kuitenkin yli 150 kilometrin etäisyyksistä. Suosimme ympäristösyistä sähkövetureita, ja lisäksi ne ovat edullisempia kuin dieselveturit.

Reijo Heikkilä