Tilaajalle

Jari Latvala laajensi yritystoimintaansa uudelle toimialalle

Alavudella Tuurissa toimiva yrittäjä Jari Latvala on laajentanut liiketoimintaansa kokonaan uudelle alalle.

Latvala on hankkinut taksiliikennetoimintaa kolmelta yritykseltä, Alavudelta ja Ähtäristä.

Autot siirtyivät hänelle alavutelaiselta Taksipalvelu Kaartinen Oy:ltä sekä ähtäriläiseltä Taksipalvelu Jytilä Ky:ltä, jonka aputoiminimi on Ähtärin Ula-autot.

Latvalalle tuli jälkimmäiseltä yhtiöltä neljä autoa: kolme henkilöautomallista taksia sekä yksi invataksi. Ensin mainitulta yhtiöltä siirtyi kaksi invataksia.

Niin ikään hän on ostanut Ähtäristä Asko Mäkiseltä yhden henkilöautomallisen taksin.

– Alavudella Käyttöauton pihassa on lisäksi uusi auto odottamassa, ja sekin on invataksi. Invataksiautojen kysyntä on täysin yllättänyt minut, sillä kyytejä on niin paljon kuin pystyy ajamaan.

Viime kesänä Latvala huomasi omakohtaisesti kahdesti, että takseja voi joutua odottamaan tuntikausia.

– Kysyin eräältä kuljettajalta, montako taksia ajaa alueella, ja hän vastasi että kolme, joista yksi oli Seinäjoella, yksi Ähtärissä ja hän itse kolmantena. Kysyin, voisiko hän viedä minut Suninsalmelle, ja hän sanoi että viedä voi, mutta että pois en pääsisi.

Heti seuraavana keskiviikkona Latvalalla jo olikin taksiajon mahdollistava lupa.

Taksitoiminta saattaa hyvinkin vielä laajentua, näkee Latvala.

– Ostan takseja aina kun niitä on minulle tarjolla, mutta sitähän ei vielä tiedä, paljonko niitä kaikkiaan tulee.

Yritys, Taxi & Transport Latvala Oy, on rekisteröity toista viikkoa sitten.

Latvala kertaa, kuinka vuonna 1983 hänellä oli kalustona vain yksi kaivinkone, mutta myös taksiala kiinnosti.

– Tuolloin Antti Männikkö halusi luopua taksista, ja minä otin 100 000 markkaa velkaa. Kävikin niin, että eräät paikalliset henkilöt tekivät paljon töitä minua vastaan. Näin Vaasan lääninhallitukselle lähetettyjä kirjeitä, ja sanoma oli se, että minä olisin vaarallinen kuljettaja enkä sopisi taksialalle; olin sinä vuonna voittanut rallin SM-arvon. Hävisin siinä 50 000 markkaa eli saamatta jääneen taksiluvan arvon. Ajattelin silloin, että kyllä tämä asia joskus oikenee.

Auto- ja työkonekalustoa Latvalalla on myös muualla maakunnassa ja maassa.

– Toista kuukautta minulla on ollut puutavara-auto ja teen KES-Transin kanssa yhteistyötä, ainakin yhdellä autolla, mutta ehkä lisääkin tulee.

Helsingissä taas Latvala Logistics Oy:llä on kaupungin kanssa ollut sopimus jo yksitoista vuotta.

Töissä siellä on 10–12 raskaan liikenteen autoa tai työkonetta: erilaista kuorma-autokalustoa ja dumppereita sekä pyöräkuormaajia ja kaivinkonekalustoa. Työkohteena on muun muassa Vuosaaren maankaatopaikan hoito.

– Se on hyvä bisnes, kehuu Latvala Helsingin-töitä.