Tilaajalle

Haapamäen-radan alle uusi teräsputkirumpu Alavuden Lapinkylässä

Haapamäen-radalla, Alavuden Lapinkylän entisen koulun kohdalla, on tehty radanrakennustyötä.

Asiantuntija Niko Hyppönen Väylän viestinnästä kertoo, että kohteessa on vaihdettu vanha betoniputkilla jatkettu kivirumpu uuteen 22 metriä pitkään d800-teräsputkeen.

– Kyse on halkaisijaltaan 800 millimetrin teräsputkesta, täsmentää Väylän kunnossapidon aluevastaava Heikki Virtanen.

Hyppönen ja Virtanen ovat Väylän eli Väyläviraston leivissä. Vuoden 2018 loppuun laitoksen nimenä oli Liikennevirasto, ja viraston tehtävänä on vastata Suomen tie- ja rataverkosta sekä vesiväylistä.

Tämä rummunvaihtotyömaa Alavudella päätyi korjausohjelmaan vuosittaisen tarkastuksen perusteella.

– On todettu korjaustarve, ja kivirumpu oli vielä alkuperäistä radan rakennetta eli se oli yli sata vuotta vanha.

Alavudella työn kestäessä oli viime viikonvaihteessa 19 tuntia kestänyt katkos junaliikenteessä Seinäjoen ja Haapamäen välillä, kun rata purettiin alusrakenteineen.

Junaliikenne jatkui jälleen sunnuntaina ennen puoltapäivää, jolloin kiskobussi matkasi Jyväskylän suuntaan.

– Alustavat työt tehtiin viime viikolla, ja junaliikenteen katkon kestäessä oli töissä lähes kymmenen henkilöä.

Varoituslaitteet töiden aikana poissa käytöstä

Rummun uusimistyö on vaikuttanut myös niin, että lähiseudulla tasoristeysten varoituslaitteet ovat olleet poissa käytöstä ja tasoristeyksissä on ollut ”varoituslaitteet poissa käytöstä” -kylttejä.

Tällöin alueella on liikkunut tai ollut lastattavana rummunvaihtotyöhön liittyvää kalustoa, ja ne olisivat jumittaneet varoituslaitteet toimimaan kenties pitkiksikin ajoiksi.

– Tieliikennelain mukaan tasoristeystä tulee lähestyä sellaisella nopeudella, että ajoneuvon pystyy pysäyttämään, ohjeistaa Hyppönen toimintaa tilanteissa, jolloin varoituslaitteet eivät ole käytössä.

Tänä vuonna ei toteudu muita rummunvaihtokohteita Alavuden tai Ähtärin alueella, eikä Alavuden ja Seinäjoen välisellä osuudellakaan.

– Haapamäki–Jyväskylä-välillä ja Vilppula–Mänttä-välillä tulee kohteita työn alle vielä kuluvana vuonna.