Asunmaalla tähtäimessään uran kolmas kuninkuusluokan SM-kulta

Rallin SM-sarjassa puolen vuoden mittaiseksi venynyt kilpailutauko päättyy tulevana lauantaina, kun kauden neljäs osakilpailu ajetaan Kouvolassa. Teemu Asunmaalle kyseessä on uran 50. SM-ralli.

Alavutelaiselle Teemu Asunmaalle, 33, lähtötilanne rallin SM-sarjan kauden kahteen viimeiseen osakilpailuun on tuttu, onhan SM1-luokan hallitseva Suomen mestari ollut mukana kuninkuusluokan äärimmäisen tiukassa mestaruustaistelussa viime vuosina useita kertoja.

Vuosina 2017 ja 2019 SM1-luokan Suomen mestaruuden voittanut Asunmaa lähtee lauantaina Kouvolassa ajettavaan kauden toiseksi viimeiseen SM-ralliin tasapisteissä Emil Lindholmin kanssa.

– SM-sarjan kauden toinen puolisko lähtee käyntiin ja kesäkausi alkaa syksyllä, Asunmaa naurahtaa.

Suomessa kesä tunnetusti on lyhyt ja kun yleensä SM-sarjan kesäkausi on polkaistu käyntiin touko- tai kesäkuussa, päästään nyt sorateille pistejahtiin ensimmäisen kerran syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna. Asunmaan mukaan tämä ei muuta mitään olosuhteiden osalta, vaikka ero kalenterissa onkin useamman sivun mittainen.

– Ei se muuta millään tavalla, koska nyt kuitenkin on vielä täysi kesäkeli ja lehdetkään eivät ole vielä tippuneet puista. Ihan sama ollaanko siellä nyt syyskuun ensimmäisellä viikolla vai oltaisiinko juhannuksena. Heinä kasvaa ojien reunoilla samalla tavalla. Näyttäisi vähän siltä, että sadekilpailu olisi tulossa, Asunmaa ennakoi katsoessaan viikonlopun sääennustetta Kymenlaakson alueelle.

Asunmaa kirjautti SM-sarjan talvikaudelta voiton Rovaniemeltä sekä kakkossijat Mikkelistä ja Joensuusta. Lindholmin saldo puolestaan oli kolmas sija Rovaniemeltä sekä voitot Mikkelistä ja Joensuusta.

Se, miksi kuljettajat ovat tasapisteissä, johtuu Rovaniemen osakilpailun korotetuista SM-pisteistä. Kouvolassa ajetaan vielä normaalipisteistä, mutta kauden päättävässä Seinäjoen osakilpailussa ovat myös jaossa 1,5-kertaiset SM-pisteet.

Kesällä Asunmaa haki kilpailutuntumaa Liettuasta ja Virosta, keräten Samsonas Rallista ja Louna-Eesti Rallista arvokkaita ek-kilometrejä yhteensä noin 240. Viron kilpailumatkan jälkeen ei testejä ole ajettu, mutta perjantaina Asunmaa yhdessä kartanlukijansa Jani Salon kanssa nähdään TGS Worldwide -tiimin Skoda Fabia Rally2 Evo -autolla Kouvolan SM-rallin testierikoiskokeella.

Viime vuonna Asunmaa ajoi Kouvolan SM-rallissa voittoon, mutta silloin kilpailtiin helmikuussa ja lumella. Taktiikka tämänvuotiseen kilpailuun ei juurikaan eroa aiemmista SM-ralleista.

– Aika perinteinen taktiikka varmaan, eli katsotaan, miten lähtee kulkemaan. Isoa tietä ja kovavauhtinen reitti on luvassa, Asunmaa pohtii.

SM1-luokassa Kouvolassa on mukana kymmenen kilpailijaparia. Asunmaa starttaa reitille numerolla kaksi, saaden eteensä numerolla yksi kilpailevan Lindholmin.

Asunmaan mukaan erikoiskokeiden maalissa kiinnostus Lindholmin aikoihin on toki suurta, mutta riippuu paljon siitä, millä sijoilla ollaan.

– Tällä kisalla ei kuitenkaan ole niin isoa merkitystä, koska olemme tasapisteissä. Viimeisessä kilpailussa Seinäjoella se ratkaistaan joka tapauksessa, Asunmaa muistuttaa.

Näinhän se menee, sillä sääntöjen mukaan kuljettajan loppupisteistä poistetaan kauden huonoin tulos. Ennen Kouvolaa Asunmaan heikoin tulos tältä kaudelta on 18 pistettä ja Lindholmilla 20 pistettä. Asunmaa sanoo nauttivansa tilanteesta, jossa kilpailu on äärimmäisen tiukkaa.

– Onhan se hienoa, ei siitä mihinkään pääse.

Asunmaalle Kouvolan SM-ralli on samalla myös juhlakilpailu, sillä kyseessä on rallin nelinkertaisen Suomen mestarin uran 50. SM-ralli yleisessä sarjassa. Asunmaa debytoi SM-sarjassa Rovaniemellä vuonna 2013, ja suoraan SM1-luokassa, ajettuaan sitä ennen vain vuoden verran nuottikilpailuja. Tuloksena oli heti debyyttikaudelta SM-pronssia.

Ensimmäinen Suomen mestaruus tuli vuonna 2015 SM2-luokasta, saaden jatkoa saman luokan mestaruudesta heti seuraavana vuonna.

Jari Hotti