Autoilun päästöjen vähennyksistä

Isossa osassa maatamme auto on välttämätön kulkuväline. Jokaisen on voitava käydä töissä, opiskella, harrastaa, tavata ihmisiä ja käydä kaupoissa.

Joukkoliikenne ei vielä vastaa talouksien asiointitarpeeseen maakunnissa. Joukkoliikennettä kehittämällä osaan tarpeista pystytään vaikuttamaan kehittämällä yhteyksiä ja aikatauluja vastaamaan työmatkaliikennettä ja tukemaan muuta asiointia.

Autoilun niin kuin energiatuotannonkin päästöjä saadaan vähennettyä ympäristö- ja luontoystävällisempään suuntaan, mutta se pitää tehdä maltilla ja riittävän pitkällä aikajänteellä. Eri ratkaisuvaihtoehtoja tulee punnita tarkasti ja ottaa alueelliset erovaisuudet huomioon.

Bensa- ja dieselautojen konversio, muuttaminen etanolilla tai biodieselillä kulkeviksi on yksi kohtuuhintainen vaihtoehto. Polttonesteenä etanolia kuluu suhteessa enemmän kuin bensaa. Polttoaineena etanolin hinta on kuitenkin huomattavasti halvempaa.

Käytännössä bensa-auton muuttaminen etanoliautoksi maksaisi itsensä takaisin vuodessa ja autoilun polttoainekulut vähenisivät tämän jälkeen.

Etanolipolttoaineet vähentävät autojen päästöjä 80 prosenttia. Tässä on otettu huomioon bensiinin bioetanolin valmistuksen aikaiset päästöt ja raaka-aineiden hiilijalanjäljet.

Raaka-aineetkin etanolin ja biodieselin valmistukseen löytyvät Suomesta: öljykasvit, viljat, sahanpurut, jätteet. Maatalouden ylijäämälannasta voidaan tuottaa polttoainetta biokaasujalostamoissa.

Ilmastohyötyjen lisäksi saadaan luotua uusia työpaikkoja jalostamoihin. Tämä on vain yksi vaihtoehto. Autoliiton tilastojen mukaan Suomessa liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräinen hinta on 3600 euroa.

Liikenne- ja viestintäministeriön ilmastopoliittisen työryhmän näkemyksen mukaan sähköautoja on reilun kymmenen vuoden kuluttua 670 000 ja kaasuautoja 130 000. Sähköautojen hintoja täytyy saada alemmaksi. Entä valmistuskustannukset? Verotus?

Bensa- ja dieselautoilijoilla ei voi tätä muutosta maksattaa. Suomi on yksi Euroopan kalleimmista maista, kun puhutaan polttoaineveroista. Autoilijat maksavat jo nyt valtion kassaan 8 miljardia euroa vuodessa erilaisina veroina.

Tiestön kunnossapitoon olisi varaa näillä miljardeilla. Huononeeko teiden kunto entisestään, jos verovaroja ohjataan uusiin kohteisiin?

Ilmastonmuutos on totta, siitä olen samaa mieltä. Tuleva eduskunta tekee päätökset autoilun ja energiatuotannon päästöjen vähentämisen tavoista, maksajista ja aikatauluista.

Ratkaisut pitää tehdä huolella ja kestävästi, autoilusta ei voi tehdä enää yhtään kalliimpaa.

Päästöjen vähentämiseen löytyy vaihtoehtoja, jossa jokaisessa oma hintalappunsa. Tämän päätöksen valmisteluun on minulla paljon annettavaa.

Sinä päätät, olenko mukana päättämässä. Sanat teoiksi. Autot kuuluvat meille ja Suomen teille – ne kohtuuhintaiset.

Jari Latvala, kansanedustajaehdokas(Kok)

>>>>>>> Stashed changes