Yhteinen huoli oppijoista

Tytär aloitti juuri peruskoulun viimeisen luokan. Muistan yhä hyvin ensimmäisen koulupäivän. Silloin kyyneleitä nieli äiti, ei tytär. Kavereita oli pihalla monta ja koulutie alkoi aurinkoisissa tunnelmissa. Äidin osa on olla aina vähän huolissaan lapsistaan, enkä itsekään tee siinä poikkeusta.

Nyt haasteita viimeisen kouluvuoden alkaessa tuo koronaepidemia, joka on kesän lopulla nostanut jälleen päätään maassamme. Kaikkien, niin oppilaiden, opettajien kuin vanhempien, yhteinen toive tuntuu olevan, ettei etäopetukseen tarvitsisi enää siirtyä. Aika näyttää.

OAJ:n jäsenilleen tekemän kyselyn mukaan joka neljäs opettaja arvioi kevään etäopetusjakson vaikuttaneen kielteisesti opiskeluun muun muassa heikentyneiden oppimistulosten muodossa. Opintojen eteneminen hidastui osalla oppilaista ja merkittävä lisätuen tarve kasvoi. Toisaalta, suurin osa eli 70 prosenttia opettajista arvioi näitä vaikutuksia aiheutuneen vain yksittäisille oppijoille.

Lähes kaikki opettajat tunnistivat etäopetusjaksolla olleen myös positiivisia vaikutuksia. Niitä nähtiin hieman laajemmin perusopetuksessa kuin lukiossa.

Maan hallitus osoitti kesäkuussa lisätalousarviossaan lähes 160 miljoonaa euroa koulutukseen ja varhaiskasvatukseen osana mittavaa lasten ja nuorten tukipakettia.

Valitettavasti opettajien lomautuksia on vireillä enemmän kuin kertaakaan sitten 90-luvun lamavuosien. OAJ:n mukaan kuntapäättäjien pitäisi ymmärtää, ettei niillä saatava kertaluontoinen säästö ole järkevää suhteessa oppimiselle aiheutettuun haittaan, eikä niillä pelasteta kunnan taloutta.