Tästä pitää ottaa oppiksi

Viime viikon pääkirjoitusta kirjoittaessani en arvannut, että vain paria vuorokautta myöhemmin Alavus nousee valtakunnalliseen julkisuuteen vanhustenhoidon ongelmien takia. Myös me toimittajat olimme kuulleet, että Attendo Pelimannissa oli ollut käynnistysvaikeuksia, mutta perjantainen kriisipalaveri oli yllätys.

Kuusiokuntien sosiaali- ja terveyskuntayhtymä tarttui perjantaina ripeästi asioihin ja varmisti jo viikonlopun aikana, että Attendon vaihtuminen kuntayhtymään sujuisi mahdollisimman sujuvasti. Kuntyhtymän johtaja Maria-Liisa Nurmi on korostanut koko ajan, että haltuunotto on tapahtunut hyvässä yhteistyössä Attendon ja Kuusiolinna Terveyden kanssa, joilta kuntayhtymä vuokrasi henkilökunnan.

Tässä vaiheessa on tärkeintä, että asiakkaat saavat hyvää hoitoa ja heidän arkensa sujuu.

Kun arki rullaa, on aika aloittaa keskustelu siitä, mikä Pelimannissa meni pieleen. Tiistainen uutisemme siitä, että Kuusiolinna on päättänyt aloittaa Attendon kanssa neuvottelut alihankintasopimuksen purkamisesta, sai sosiaalisessa mediassa paljon kannatusta. Myös kunnissa tuntuu henki olevan se, että luottamus Attendoa kohtaan on vähissä. Onkin vaikea nähdä, että se voisi enää jatkaa Pelimannissa, vaikka Aluehallintovirasto antaisikin sille mahdollisuuden.

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston Valviran ylijohtaja Markus Henriksson antoi Kuussotelle ja Kuusiolinnalle pisteet aktiivisuudesta Attendon ongelmien tultua ilmi. Myös kuntien virka- ja luottamusmiesjohdosta on kuulunut kiitosta ripeästä toiminnasta. Nopea toiminta ansaitseekin kiitokset, mutta toivottavasti myös kunnat, Kuussote ja Kuusiolinna tekevät yhdessä suunnitelman, jolla varmistavat, ettei sama voi enää toistua missään yksikössä.