Muistathan turvavälin?

Tie on liukas ja näkyvyys huono. Takana ajavan auton valot häikäisevät ikävästi, ja vastaan tulevien autojen valot vielä enemmän. Rapa lentää ja pyyhkijänsulat viuhuvat. Kuulostaako tutulta?

Tieliikennelain mukaan ajoneuvon olisi pidettävä edellä kulkevaan ajoneuvoon sellainen turvaväli, ettei peräänajon vaaraa ole. Mistä tietää, millainen turvaväli on missäkin tilanteessa sopiva?

Liikenneturva muistuttaa, että turvavälin merkitys korostuu liukkaalla tai muuten huonolla ajokelillä. Nopeuden kasvaessa myös turvavälin tulee kasvaa.

Riittävät turvavälit tekevät liikenteestä sujuvampaa ja turvallisempaa.

Hyvissä ajo-olosuhteissa nyrkkisääntö on, että turvavälin on oltava metreinä vähintään nopeuden verran. Eli 80 km/h nopeudella ajettaessa turvavälin tulisi olla 80 metriä. Taajamanopeuksissa turvavälin tulisi olla vähintään puolet ajonopeudesta, eli 40 km/h nopeudessa ainakin 20 metriä. Tämä ei useinkaan toteudu.

Edellä esitetyt nyrkkisäännöt toimivat vain hyvällä ajokelillä. Huonolla kelillä turvavälin tulee olla pidempi, sillä myös jarrutusmatkat pitenevät tien ollessa märkä tai jäinen. Hyvätkään talvirenkaat eivät takaa kesäkelin pitoa.

Liukkaalla myös kuljettajan virheliikkeet korostuvat ja jarrutusmatka pitenee. Huonolla kelillä liian lyhyt turvaväli voi johtaa peräänajoon ja pahimmillaan ketjukolariin.

Turvaväli on tärkeä muistaa myös ohitustilanteissa. Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on huolehdittava, että ohituksen voi suorittaa kaikkien kannalta turvallisesti. Muutoin on jäätävä ajamaan hitaamman tielläliikkujan taakse riittävän etäälle.