Lähes jokainen lukee lehtiä

Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2020) mittauksen mukaan 95 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä. Lisäksi sanomalehtien lukeminen on hyvin tasapuolista: sanomalehdet tavoittavat niin eri-ikäiset suomalaiset, kaikissa ammattiryhmissä työskentelevät kuin erituloisissa kotitalouksissa asuvatkin.

Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena 86 prosenttia suomalaisista, 25–44-vuotiaista peräti 93 prosenttia.

Vähiten sanomalehtien digitaalisia kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet, joskin heistäkin jo kolme neljästä lukee digitaalisia sanomalehtiä joko paperilehden ohella tai pelkästään digitaalisina.

Digilehden suosion kasvu on selvästi nähtävissä myös Viiskunnan tilaajien keskuudessa.

Painettua sanomalehteä lukee kaikista suomalaisista 56 prosenttia. Yli 65-vuotiaista painettua sanomalehteä lukee neljä viidestä, 15–34-vuotiaista joka kolmas.

Uutismedian liiton mukaan Suomessa on koko maan kattavan sanomalehdistön ansiosta erinomainen mahdollisuus hyödyntää luotettavaa mediasisältöä, ja tämän mahdollisuuden suomalaiset ovat ottaneet omakseen erittäin hyvin.

Sanomalehtien erilaiset lukemisen keinot on otettu laajasti käyttöön. Digitaalisten sisältöjen käyttö on lisääntynyt, kun monipuolistuneiden esitysmuotojen kiinnostavuus ja jatkuvan uutisseurannan tarve ovat kasvaneet esimerkiksi koronapendemian takia.

Meillä jokaisella on mahdollisuus valita juuri itselle parhaat tavat seurata faktoihin perustuvaa uutissisältöä. Perinteinen ilmaisu suomalaisista sanomalehtikansana pitää näin ollen edelleenkin paikkansa.