Buumi houkuttaa huijaamaan

Viime viikolla Urjalan Sanomat kertoi, että Sokos-hotelleihin kuuluvan Ilveksen ravintolan lähiruuaksi väittämä ruoka ei tullutkaan niiltä tiloilta, joilta ravintola sanoi sen olevan. Myöskään pääruuan kalaa ei oltu pyydetty Pyhäjärveltä vaan Lappajärveltä ja Luvialta, eikä menussa luomuksi mainittu possu ei todellisuudessa tullut luomutilalta. Nolointa ravintolalle oli kuitenkin se, että alkuun se yritti peitellä ruokalistan virhettä ja antoi toimittajalle tietoja, jotka eivät voineet pitää paikkansa.

Ilveksen illallisen virheellinen menukortti tuli ilmi sattumalta, kun illalliselle osallistunut paikallislehden päätoimittaja kiitteli jälkikäteen paikallista tuottajaa hyvästä ruuasta. Siinäkin tilanteessa hyväuskoinen asiakas oli kuvitellut syövänsä vain muutamien kymmenien kilometrien päässä tuotettua luomuruokaa.

Hotelli Ilveksen johtaja kertoi Urjalan Sanomille illalliskorttiin merkityn menun ja todellisuuden eron johtuvan hotellin omasta prosessista ja huonosta tiedonkulusta. Voi kuitenkin kysyä, kuinka usein kuluttajia huijataan tietoisesti.

Lähellä tuotettu ruoka on nyt kuluttajien keskuudessa kovasti kysyttyä. Se lisää myös väärinkäytöksen houkutusta.

Ravintola saa ainakin imagohyötyä, ja joissain tapauksessa se voi myös nostaa annosten hintoja, jos raaka-aineet on tuotettu lähellä tai ne ovat luomua. Asiakkaan taas on lähes mahdoton tarkistaa, tuleeko ruoka oikeasti sieltä, mistä ravintola sanoo sen olevan.

Ilveksen tapaus osoittaa, ettei ravintola voi luottaa siihen, ettei huijauksesta jäisi kiinni. Meidän kuluttajien kannattaakin olla tarkkana siinä, että saamme lautasellemme sitä, mitä meille luvataan.

Urjalan Sanomien uutisointiin aiheesta voit tutustua täältä.

>>>>>>> Stashed changes