Kolumni: Yrittäjämäinen ajattelutapa

Hei, olen Kati, ja sain kunnian aloittaa yrittäjäkolumnit Viiskunnassa. Olen toiminut kampaamoyrittäjänä kaksikymmentä vuotta, aluksi vuokratuolilla ja sittemmin omassa parturi-kampaamossani HiusStudio Kati M:ssä Tuurissa.

Viime viikolla Töysän ja Alavuden yrittäjille esiteltiin Alavuden lukion yrittäjyysopintojen suunnitelmaa, ja keskustelussa putkahti esiin termi ”yrittäjämäinen ajattelutapa”.

Mutta mitä se oikeastaan tarkoittaa? Mitä iloa on yrittäjämäisestä ajattelutavasta toisen palveluksessa työskentelevälle? Entä jos työpaikalla on niin kurja olla, että työskentely on vain selviytymistä päivästä toiseen? Voiko asiaan yrittää vaikuttaa? Kumman luulet tehoavan paremmin: työkavereille kahvihuoneessa napisemisen vai asiallisen keskustelun esimiehen kanssa?

Itselleni yrittäjämäinen ajattelutapa merkitsee sitä, että ottaa vastuun omasta elämästään.

Aina kannattaa kertoa mielipiteensä, mutta palaute täytyy antaa niille, jotka pystyvät vaikuttamaan asiaan. Yrittäjämäinen ajattelija uskaltaa esittää parannusehdotuksia pelkän kritisoinnin sijaan, ja hullujakin ideoita. Toisaalta hänen ei tarvitse olla jatkuvasti uusia ideoita pursuava, vaan voi olla tunnollinen työntekijä, joka hoitaa tehtävänsä aina kunnialla loppuun asti.

Yrittäjämäinen ajattelu pitää sisällään myös ongelmanratkaisutaitoa; tiedättehän tyypit, joilta löytyy suunnitelma B:n lisäksi myös suunnitelmat C, D ja E – ja jos sekään ei riitä, keksitään jotain muuta.

On ilahduttavaa, että saamme usein lukea myös kiitoksia hyvästä palvelusta monissa yrityksissä. Niiden saajat ovat varmasti niitä yrittäjämäisesti ajattelevia, jotka ajattelevat asiakkaan etua ja jaksavat nähdä hieman ylimääräistä vaivaa. Se on kovaa valuuttaa nykyajan työelämässä.

Kati Myllykoski, kampaamoyrittäjä