Kolumni: Sähköpyöräily mukaan arkeen

Tulin hankkineeksi itselleni uuden kulkupelin viime viikolla, nimittäin sähköpyörän. Kyseessä on sähköllä avustettava pyörä, joka on varustettu 250 watin sähkömoottorilla. Pyörän sähkömoottorin avustuksella pääsee maksimissaan 25 kilometrin tuntivauhtiin.

Terveys ja liikunta-alan tutkimuskeskus UKK-instituutin mukaan Suomessa sähköavusteisella pyörällä tehtyjen keskimääräisten matkojen pituus on noin 10 kilometriä.

Sähköpyörällä pyöräilee siis helposti vähän pidemmänkin työmatkan, sillä sähköpyörän sähkömoottori avustaa pyöräilyä poljettaessa, eikä pyöräily ole koskaan ollut yhtä helppoa.

Toisaalta pyörän avusteisuuden voi itse säätää halutulle tasolle, eikä sitä välttämättä tarvitse käyttää ollenkaan, mikäli haluaa lähteä pyöräilemään täysin kuntoilumielessä.

Vaikka itse pyöräily onkin helppoa, osoittautui pyörän hankinta odotettua hankalammaksi.

Sen lisäksi, että testasin kymmentä eri sähköpyörää, päädyin myös ottamaan yhteyttä useaan eri liikkeeseen.

Muutaman hutireissun jälkeen halusin varmistaa, että pyöriä oli vielä liikkeessä, sillä kävi ilmi, että pyörien saatavuudessa on ollut ongelmia keväästä lähtien. Ongelman taustalta löytyi pyörien räjähtänyt suosio, sekä tuotanto- ja toimitusvaikeusongelmat pyörien osissa. Onneksi täydellinen pyörä lopulta löytyi.

Olen aina uskonut hyötyliikuntaan ja sen terveysvaikutuksiin, mutta tavallisella pyörällä kulkeminen töissä ei ole koskaan innostanut. Sen sijaan kynnys nousta aamutuimaan pyörän selkään on vastedes kovin matala, sillä tiedän, saavani pyörän kulkuun avustusta tarvittaessa. Uskon myös auton käyttökertojen vähenevän sähköpyörän ansiosta.

Tiia Etelämäki, Viiskunnan kesätoimittaja