Kolumni: Rikkinäinen puhelin

Lapsena leikittiin rikkinäistä puhelinta, jossa kuiskattiin joku lause toisen korvaan. Toinen kuiskasi sen eteenpäin, kunnes päästiin rivin tai jonon loppuun. Sitten naurettiin sille, miten juttu oli muuttunut matkan varrella.

No, minua ei naurattanut, kun tilasin pojalle juhannuksen jälkeen operaattorilta uuden puhelimen. Se ei toiminut. Virtapainikkeessa oli vikaa. Ei muuta kuin ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun, mikä neuvoksi. Ainoa maksuton tapa ottaa yhteyttä oli chat, joten sen valitsin.

Seurasi kovasti pahoitteluita siitä, että uusi puhelin onkin rikki. Onko puhelin otettu käyttöön? No on, kun kerran vika huomattiin. Siinä tapauksessa kauppaa ei voi perua, tai voi, mutta puhelimen arvo voi olla alentunut.

Selvisi, että puhelin pitää lähettää korjattavaksi. Asiakaspalvelusta annettiin linkki, joka ei toiminut. Pyysin ja sain ohjeet sähköpostiin. Pahoittelut jälleen. Kiikutin puhelimen postiin. Saamani palautuskoodi ei toiminut. Etsin korjaamon yhteystiedot ja osoitteen omasta puhelimestani. Paketti lähti matkaan.

Seurasi viikkojen odottelu. Parin viikon päästä otin itse yhteyttä operaattoriin: Ei mitään tietoa puhelimen kohtalosta. Pahoittelut. Oliko sinulla ylhäällä puhelimen imei-koodi?

Kaivoin puhelimen tiedot omapalvelusta: Hyvityspyyntö laitteelle hyväksytty puuttuvan varaosan takia. Laite hyvitetään jälleenmyyjälle. Mitäs tämä tarkoittaa? Hmm... Selvitellään asiaa. Olikos laite sinun nimelläsi tilattu? Oli. Odottelua.

Laitetta ei ole voitu korjata ja se vaihdetaan. Palaamme asiaan, kun saamme vastauksia. Pahoittelumme asian viivästymisestä. Kiitos kärsivällisyydestä.

Lopulta uusi laite tuli. Vaadin ja sain korvauksen asian viivästymisestä, kokonaista 15 euroa alennusta laitteen hinnasta. Poika oli ilman puhelinta kuukauden.

Missä on asiakkaan oikeusturva? Mihin saa valittaa?

Kysyn vaan.

Karoliina Syrjä, toimittaja

>>>>>>> Stashed changes