Kolumni: Mitä sinä ostat?

Katsoin hiljattain videon, jossa pohdittiin sukupuolten kulutustottumuksia. Videossa lähdettiin siitä johtopäätöksestä, että naiset kuluttavat keskimäärin enemmän kuin miehet.

Omat kokemukseni tukevat huomiota. Kun mietin ”tavallisen” ikäiseni tytön kulutustottumuksia, ostopäätökseen vaikuttavat eniten hinta ja brändi. Erityisesti vaatteita ostetaan halvoista, ”fast fashion”-putiikeista, kuten vaikkapa H&M. Kun uusi erä vaatteita tulee muutaman viikon päästä myyntiin, mennään ostamaan uusi pussillinen vaatteita.

Parin kuukauden päästä ne ovat nukkaisia ja menettäneet muotonsa pyykkikoneessa. Laatu ei ole kovin tärkeä kriteeri.

Kun taas mietin tuntemieni poikien kulutusta, he ostavat vaatteensa samoista paikoista, joskin harvemmin. Heillekään laatu ei ole tärkeää, hinta ja helppous ovat oleellisempia.

Toisaalta tunnen myös niitä tyttöjä, jotka ostopäätöstä tehdessään ajattelevat etupäässä tuotteen ympäristövaikutuksia, laatua ja käytännöllisyyttä, vaikka he ovat selvä vähemmistö. En tunne ketään poikaa, jolle nuo asiat olisivat tärkein kriteeri ostopäätöstä tehdessä. Tosin en voi puhua kaikkien puolesta: Ehkä en vain tunne poikia, jotka ajattelisi noin. ”Ekohippeys” tosin taidetaan liittää usein nuoriin naisiin.

Videosta opin myös, että varsinkin naisiin vaikuttaa tunteisiin kohdistuva mainonta. Mainoksissa tuote yhdistetään usein positiivisiin asioihin: Osta tämä, niin sinusta tulee kauniimpi ja mielenkiintoisempi! Itse kunkin on hyvä miettiä, tarvitsenko tätä todella, ja olenko nyt ostamassa tuotetta vai sitä mielikuvaa, jota se markkinoi.

Ida Nurmi, alavutelainen lukiolainen

>>>>>>> Stashed changes