Kolumni: Löydä yrittäjä somessa

Moni mikroyrittäjä julkaisee kuvina töitään ja tuotteitaan erilaisissa sosiaalisen median kanavissa, muun muassa Instagramissa ja Facebookissa.

Samalla kun mainostaminen on valmiiden sovellusten ansiosta helpottunut, on yrittäjän helppo antaa niiden avulla työstään rehellinen kuva.

Niin rakennus- ja remonttityömaiden vaihekuvat kuin matkailu-, kauneudenhoito- tai ravintola-alan yrittäjien somekuvatkin esittelevät hyvin yrittäjän monipuolista arkea.

Seuraamalla yritystä sosiaalisessa mediassa ja reagoimalla yrityksen postauksiin voit antaa yrittäjälle tunnettavuutta.

Lisäksi mediajättien luomien algorytmien ansiosta yrityksen päivitykset näkyvät sitä laajemmalle yleisölle, mitä enemmän niihin reagoidaan ja eritoten kommentoidaan.

Korona-aika on lisännyt joustavuutta ja ymmärrettävästi myös viime hetken peruutuksia tulee aiempaa enemmän: esimerkiksi terveyden- ja kauneudenhoitoalan yrittäjien päivityksistä saattaa napata itselleen palvelun hyvinkin lyhyellä varoajalla!

Mutta ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: Kannattaa muistaa, että sosiaalisessa mediassa liikkuu myös huijareita.

Ethän klikkaa epämääräistä linkkiä, äläkä ainakaan anna pankkikortin numeroa, vaikka viesti näyttäisi tulevan arvonnan juuri järjestäneen yrityksen profiililla.

Varmista aina ensin yrittäjältä suoraan, onko hän edes tietoinen koko viestistä.

Eija Isomäki, kampaamoyrittäjä Alavudelta