Kolumni: Hotellikokemusta paremmaksi

Kesä siivoushommissa avasi uudenlaisen maailman. Yllättävän moni aikuinen ihminen ajattelee, että ”kyllä siivoojat tekee työnsä”, ja jättävät hotellihuoneensa aivan kamalaan kuntoon.

Vaikka asiakkaiden ei odotakaan imuroivan ja pyyhkivän pölyjä hotellivierailun päätteeksi, luulisi, etteivät aikuiset ihmiset jättäisi karkkipapereita lojumaan pitkin huonetta vierailun päätteeksi.

Joskus yhden huoneen siivoamiseen voi olla aikaa vain 15–20 minuuttia, joten siinä ajassa ei oikein ehtisi tehdä mitään ”ylimääräistä”.

En itse tiennyt, miten olisin voinut asiakkaana helpottaa siivousta.

Moni varmasti haluaisi tehdä jotain, mutta ei oikein tiedä, mitä tarkalleen tulisi tehdä.

Ainakaan ei kannata jättää mitään ylimääräistä, omaa tavaraa huoneeseen lojumaan. Kaikki nurkat ja laatikot kannattaa tarkistaa useampaan kertaan, jotta huoneeseen ei jäisi mitään, mikä ei siellä jo etukäteen ollut.

Sama koskee roskia: jos roskakori on täynnä, roskat voi laittaa siistiin kasaan. Ei ole mitään syytä jättää niitä pitkin lattioita.

Sänkyä ei kannata koskaan pedata, sillä siitä tulee vain ylimääräistä työtä siivouksen suhteen. Sen sijaan lakanat kannattaa ottaa sängyistä pois, ja laittaa omaan kasaan huoneen nurkkaan.

Silloin siivoojien ei tarvitse, kuin laittaa sänkyyn uudet lakanat. Valitettavan monilla on todella huono asenne siivousta kohtaan, ja jotenkin tunnutaan ajattelevan, että huoneen voi jättää millaiseen kuntoon tahansa.

On kuitenkin valitettava fakta, ettei huonetta saa kiiltämään muutamassa kymmenessä minuutissa, jos perussiivouksen lisäksi pitää tehdä myös ylimääräisiä hommia.

Pienellä vaivalla voi tehdä vierailusta mukavamman myös seuraaville asiakkaille.

Ida Nurmi, alavutelainen oikeustieteen opiskelija