Kolumni: Anna rahan puhua puolestasi

Yhdysvaltalainen alusvaatebrändi Victoria’s Secret on peruuttanut vuosittaisen muotinäytöksensä. Victoria’s Secret on tunnettu maailmalla erityisesti malleistaan, jotka täyttävät kaikki stereotyyppisen huippumallin piirteet – pitkät sääret, hoikka olemus ja valkoihoisuus.

Brändiä on pidemmän aikaa kritisoitu siitä, että he promoavat liian yksipuolista kehonkuvaa, ja yksi syy muotinäytöksen perumiseen saattaakin olla kritiikki. Lisäksi Victoria’s Secret on saanut lokaa somessa myös emoyhtiönsä markkinointipäällikön transnaisiin kohdistuvasta kommentista. Brändit, joiden mallit edustavat erilaisia kehotyyppejä ja etnisiä taustoja, porskuttavat eteenpäin samalla, kun Victoria’s Secretin kaltaiset brändit vaikuttavat nykyaikana tunkkaisilta ja vanhanaikaisilta.

Monet perinteiset brändit ovat pikkuhiljaa alkaneet seurata trendejä ja muuttaneet markkinointiaan suuntaan, joka vetoaa paremmin massoihin. Nykyaikana se tarkoittaa sitä, että brändi tarjoaa samaistuttavaa tarttumapintaa kaikennäköisille ihmisille.

Monet ovat kuitenkin auttamatta myöhässä.

En itse ihan ymmärrä perinteisiin, yksipuolisen kehonkuvan promoamiseen keskittyneiden brändien kritisointia. Ei siksi, ettei kyseessä olisi tärkeä keskustelunavaus, mutta enemmänkin siksi, että pelkkä nettikeskustelussa sanat jäävät helposti tekojen varjoon. On paljon tehokkaampaa antaa rahan puhua. Jos yritys ei miellytä, ei ole mikään pakko ostaa kyseisen yrityksen tuotteita. Globaalissa maailmassa etsivä löytää kyllä helposti sellaisia yrityksiä, joiden arvot ja asenteet sopivat yhteen omien arvojensa kanssa.

Ida Nurmi, alavutelainen lukiolainen